(Charada és un programa del grup Panorames de cinema)

dissabte, 14 de maig de 2016

La ràdio negra - 1a edició



Dintre de la programació de la primera edició de Sant Boi Criminal, s'ha portat a terme un espai radiofònic sobre el cinema d'aquesta temàtica: La ràdio negra.


De 16:30 a 17:30 h -i gràcies, en bona part, a diferents col·laboradors del grup Panorames de cinema, al qual pertany Charada-, el públic assistent al teatre de Cal Ninyo ha assistit a una proposta audiovisual d'anàlisi de diferents títols cabdals de la història del film noir.

Abans d'iniciar el programa, però, hem volgut fer un homenatge a Damià Grima (1963-2016), tècnic de Ràdio Sant Boi i company inseparable d'hores i hores de ràdio, que va morir -sobtadament- dimecres passat, per consternació de família, amics i col·laboradors de l'emissora municipal. La 1a edició de La ràdio negra està dedicada a la seva memòria.

L'inigualable pla-seqüència que inicia Sed de mal (Touch of evil, 1958), proposat per Adolf Sayol de Cinema des del galliner, ha estat l'escena que ha obert el reguitzell de propostes negres de la sessió:


A continuació, hem comentat una seqüència de Perdición (Double Indemnity,1944) i, una altra, d'El crepúsculo de los dioses (Sunset Boulevard, 1950), totes dues dirigides per Billy Wilder i proposades, respectivament, per Francesc Cànovas (director del Prat de Llobregat) i Sara Candil (muntadora cinematogràfica, en ple procés de producció d'El pulsador, un curt que realitzarà com a directora):



Després, s'han esmentat, sense posar imatges, Magical girl (2014), de Carlos Vermut, i Uno de los nuestros (Godfellas, 1990); escollides, respectivament, per Francesc Aguilar (conductor de l'espai), i per Ramón Mayor Isaac, del programa MKC (Més que cinema) de Ràdio Sant Vicenç.

Just a l'arribar a la mitja part, hem contactat, en directe, amb el Cinema des del galliner de Ràdio Cornellà, a on Jaume Vidal, Julio Hernando i Toni Delgado ja feia uns minuts que debatien sobre el tema que ens ocupa. Tots tres han donat la seva visió del cinema negre i la seva pel·lícula paradigmàtica; en concret: l'esmentada Touch of evil, Gilda (1961)) i Chinatown (1974), respectivamentent. D'aquesta última, Toni ha fet un anàlisi cinematogràfic i musical sobre la contundent escena final:


I, per acabar (last but not least), hem comptat amb la participació telèfonica, des de Granada, de José Manuel Anguiano, creador i responsable de la producció i la realització a J.A.F. Producciones. Ha estat ell qui ha tancat aquesta primera edició de La ràdio negra, amb dues escenes de sengles films, que ens ha portat a pensar que el cinema negre té una aplicació directa a la vida de les persones. Es tracta de l'escena de la nòria a El tercer hombre (The third man, 1949):


i, sorprenentment, l'escena final d'El verdugo:


Fins aquí la primera (reflexiva) edició de La ràdio negra... Ens veiem a la segona?